Przejdź do głównej zawartości

Wietnam | Vietnam 2018 III - Bai Tu Long


Kolejnym celem mojej wyprawy była zatoka Bai Tu Long. Jest to alternatywa dla zatoki Ha Long, gdzie ponoć jest pełno turystów, a by znaleźć się tam wystarczy pojechać 50 kilometrów dalej. Większość informacji na temat tej wycieczki czerpałem z tego oto wpisu: https://www.riut.co.uk/blogs/blog/diy-travel-hanoi-to-bai-tu-long-30-budget-per-person-3-days-quan-lan-island-vietnam

My next destination was the Bai Tu Long Bay an alternative to Ha Long Bay. Ha Long Bay is crowded by tourist but if you go 50 kilometers further you will find this place and there is almost no tourist. Most of the information regarding this trip I took from this blog:
https://www.riut.co.uk/blogs/blog/diy-travel-hanoi-to-bai-tu-long-30-budget-per-person-3-days-quan-lan-island-vietnam




3 listopada o 5:30 z dworca Giáp Bát w Hanoi wyjechałem autobusem do Hajfong. Bilet kosztował 100tysięcy dongów(16 złotych). W Hajfong dojechałem na dworzec Lạc Long i tu miałem strasznie stresującą sytuację. Wysiadłem z autobusu i czekam, aż kierowca otworzy mi bagażnik(tylko mój bagaż został włożony do luku). Kierowca nie wychodzi, więc ja pokazuje na luk, a ten mi odmachnął w sposób jaki ja zinterpretowałem jako nie. Myślałem, że musi przepakować autobus. Podjechał kawałek, zagadał z innymi pracownikami firmy transportowej. Tu również próbowałem się upomnieć i zostałem olany i autobus odjechał a dworca. Ja oczywiście biegnę za autobusem, macham itp. Jednak jestem tylko człowiekiem i nie mam możliwości biec tak szybko jak autobus. Wróciłem na dworzec i na migi wytłumaczyłem ludziom z którymi rozmawiał kierowca moją sytuację. Oni najpierw sugerowali, żebym sprawdził, czy nie został wyjęty z innymi rzeczami. Gdy okazało się, że nie zasugerowali mi, żeby wyluzował i poczekać. Wyluzować nie potrafiłem, ale udało im się dodzwonić do kierowcy i po 5 minutach stresu odzyskałem swój plecak.



On November 3 at 5:30 am I took a bus from Giáp Bát bus station in Hanoi to Haiphong. The ticket was 100.000VND. I arrived to Lạc Long in Haiphong. I got out of the bus and I waited for the driver to open the bus trunk. The driver didn’t get out so went back to him to let me get my backpack. He waved something that I interpreted as go away. I though he need to park the bus. He driver a few meters where people from the transport company were standing. Again I tried to get my backpack back but he still didn’t come out. I tried to ask him but he just started the bus and drove out of the station. I tried running but soon the bus was to far. I came back to the station and approached the people from the transport company. They suggested to check the luggage area and when they were sure my backpack wasn’t on the station the called the bus driver and after few minutes he was back with my backpack. That was a really stressful situation.


Potem spytałem o autobus do Cái Rồng i zostałem odesłany do ruszającego busika. Pod sam koniec trasy zostałem przesadzony do innego busa, a cały koszt przejazdu to 140.000VND(24 złote). W drodze powrotnej wyszło taniej, więc możliwe, że przepłaciłem.

I asked about a bus to Cái Rồng and quickly I was directed to a minibus that was just starting. At the end of the ride I was moved to another minibus. The total cost was 140,000VND but on the way back I payed only 100000VND. 
 


widoki przez okno



Dotarłem do Cái Rồng i ruszyłem w stronę portu. Od razu zdałem sobie sprawę, że turystów tu prawie nie ma i zwracam uwagę lokalnej ludności. W porcie spytałem o łodzie. Miałem sporo szczęścia, bo akurat przechodził koło mnie chyba jedyny człowiek, który mówi po angielsku pracujący w tym porcie i wszystko mi wyjaśnił. Postanowiłem wybrać się na wyspę Quan Lạn.
Jest jeszcze kilka innych opcji, do tego poza portem pasażerskim, w mieście znajduje się tez terminal promowy.
I arrived to Cái Rồng and walked in the direction of the port. I immediately noticed that there were almost no tourist and I the local people were not expecting me there. In the port I asked about the boat. I had luck to meet an English speaking port worker. When I was there later it wasn’t that easy. I decided to take the boat to Quan Lạn. Apart from the passenger terminal there is a ferry terminal.















Miałem jeszcze 3 godziny zanim mój statek odpłynie, więc postanowiłem pozwiedzać miasto i zjeść coś. Tu doświadczyłem ciekawej sytuacji: dużo restauracji było otwartych, ale nie serwowały jeszcze jedzenia.

I had 3 hours to before the boat sails off so I decided to walk around and eat something. It wasn;t that easy as most restaurants haven't offered the food yet.





 







moje śniadanie za 50.000VND





Gdy wróciłem do portu, miałem już mniej szczęścia z komunikacją z ludźmi i o mały włos ominąłbym swój statek.
Koszt rejsu z Cái Rồng na Quan Lạn to 80.000VND(14 PLN) płatne na pokładzie, a statki wyruszają o 7 i 13 w obu portach. Rejs trwa 2 godziny. Jest to wolny statek, bo jest jeszcze szybki, na który bilet kosztuje 2 razy więcej. Myślę, że wolny statek płynie z właściwą prędkością dla ludzi chcących podziwiać widoki.

When I came back to the harbor I had problems in finding out which boat was mine and lost would have missed it. Most people were suggesting me another boat(a fast one).
It costs 80.000VND to get from Cái Rồng to Quan Lạn and you pay on board. The ships departure everyday at 7am and 1 pm from both ends. There is another fast ship which cost twice as much but to admire the views the slow one was perfect.

to jest ten statek

Wsiadłem na pokład, udałem się na górę i podziwiałem wspaniałe widoki, nie mogąc przestać fotografować.

I got on the upper deck and couldn’t stop looking and taking photos. The views were stunning.





 
















 




świnie

























 


Dotarłem na wyspę i zacząłem iść w stronę największej miejscowości. O wyspie nie wiedziałem nic. Najważniejszy był rejs. Myślałem, że zjem coś i poszukam miejsca na rozbicie namiotu.


I arrived to the island. I ignored the first offers of a ride to the town and decided to walk there. I though that I will walk there take a look and then will try to pitch a tent somewhere.







Idąc drogą zaczepili mnie ludzie wiozący jakieś rzeczy. Zaczęli zapraszać bym pojechał razem z nimi. Pokazałem, że za transport nie płacę, a oni mi dali znać, że nie ma mowy o pieniądzach. Zawieźli mnie do miasteczka i wysadzili przy hotelu i zawołali właścicielkę. No cóż, wciskają mnie do tego hotelu, ale zapytałem o cenę i po zbyciu pierwszej propozycji dostałem własny pokój za 150.000VND (25 PLN). Uznałem, że należy skorzystać. W tym samym miejscu można było też zjeść. Właścicielka proponowała mi też wynajęcie skutera, ale nie miałem ochoty zwiedzać wyspy. Pewnie trzeba było spędzić na niej więcej czasu, ale żeby zwiedzić Wietnam, tak jak to wstępnie zaplanowałem(czyli średnio), to musiałem ją opuścić następnego dnia.




While walking I was offered a ride on a back of minitruck. I said no but the people were showing me that it is for free and I shouldn’t worry. They brought me to the town and stopped at a hotel. The owner of the hotel were their friend. I felt forced to stay there but I asked for the price and didn’t agree at first and got a good offed of 150000VND for a room and decided to stay there. I was able to get food at the same place and I was offered to rent a motorbike but I wasn’t interested. I didn’t really plan to see all of the island. Looking at this from the future I should have stayed one more night there and rest there but my Vietnamese trip was not planned great and unfortunately I kept to the plan and had only one night on
Quan Lạn.






































40000VND




Następnego dnia spakowałem się i poszedłem na plażę w okolicach portu aby móc odpłynąć o 13:00.

The next day I went on a beach which was not far from the port and then I got on the boat back. 
 


 






 

 













 

  







































W drodze do Cái Rồng zdecydowałem ostatecznie, że będę moim kolejnym celem będzie Ninh Binh, które miałem wpisane do mojego planu jako możliwość, ale usłyszałem, że jest to miejsce, które trzeba koniecznie odwiedzić.

On my way to Cái Rồng I decided to try to reach Ninh Binh that day.

















Z Cái Rồng udało mi się dotrzeć do Hajfong za 100000VND i tam dotarłem na ten sam dworzec na którym dzień wcześniej miałem problem z bagażem. Udało mi się ustalić, że z tego dworca nie dojadę do Ninh Binh. W sieci znalazłem, że autobusy odjeżdżają z Bến Xe Niệm Nghĩa, ale gdy tam dotarłem było zamknięte. Udało mi się ustalić, że jest szansa dojechania z dworca Thượng Lý. Postanowiłem podjechać Grabem i okazało się, że w ciągu półgodziny wyrusza autobus do Ninh Binh do którego wsiadłem.

From Cái Rồng I got to Hai Phong which was 100000VND. I had problems identifying from which bus station I can get to Ninh Binh. I visited 3 and the last one Thượng Lý was the one from where I found a bus to Ninh Binh.













Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Szkocja 2017 VI - Fort William, Loch Lomond

12 ‎lipca 2017 opuściłem wyspę Skye. Dzięki autostopowi dostałem się pod zamek Eilean Donan. Do samego zamku nie wszedłem, ale widoki z zewnątrz wspaniałe. On 12 of July I left the Isle of Skye and hitchhiked to Dornie where the Eilean Donan castle is located. I didn’t enter the castle but the views from the outside were splendid. 

Norwegia 2015 cz IV (Tromsø, Alta i droga do Nordkapp)

To miał być już ostatni wpis z Norwegii, ale ze względu na ilość zdjęć i to, że to już mam przygotowane, postanowiłem go jednak rozbić na 2. 

Norwegia 2015 cz III (Trondheim, Bodø, Lofoty)

W piątek 3 lipca około 15:30 dotarłem do Trondheim. Zostałem wysadzony w samym centrum i teoretycznie mogłem pozwiedzać jeszcze tego samego dnia miasto, ale byłem potwornie zmęczony.